logo
Achtergrondinformatie / Kennisblog 25 januari 2016

Room to learn: nieuwe mindset, vernieuwde leeromgeving

Door: Sanne Kuijpers

Zo’n anderhalf jaar geleden ontstond het idee: laten we met elkaar, heel open, een ontdekkingsreis aangaan. Een verkenning van de leeromgeving van de toekomst. Room to learn is nu een feit. Maurits van Berckel, Commercieel directeur van Gispen en Paul Ketelaars, partner en architect bij Mecanoo, vertellen over de aftrap van een intense samenwerking. Over hun gezamenlijke droom, én de eerste resultaten.

In projecten kwamen ze elkaar regelmatig tegen. Architectenbureau Mecanoo en totaalinrichter Gispen. De één met een duidelijke visie op gebouwen, de ander met veel expertise op het gebied van inrichten en meubilair. Beide met ruime ervaring in zowel kantooromgevingen als zorg en onderwijs. Alle ingrediënten voor een bijzondere match.

Onderwijs loopt achter

Paul Ketelaars: ‘Wij maken al dertig jaar gebouwen en reflecteren regelmatig op ons werk. Welke ontwikkelingen zien we binnen bepaalde branches? Ontmoeten wordt steeds belangrijker – zowel binnen kantoren en bibliotheken als zorg- en onderwijsinstellingen.’ Maurits van Berckel: ‘Een andere belangrijke ontwikkeling is Het Nieuwe Werken. Kantoren zijn hier al in 1998 mee gestart; daar is tijds- en plaatsonafhankelijk werken inmiddels vanzelfsprekend. Het onderwijs loopt wat dat betreft achter.’

A better life at school

Ketelaars: ‘De maatschappij is veranderd en vraagt nieuwe competenties van studenten. De techniek is veranderd, en daarmee de toegang tot informatie. De fysieke omgeving op onderwijsinstellingen is echter niet meegegroeid.’ Van Berckel: ‘Het onderwijs werkt nog steeds vanuit een zeer traditionele setting: klaslokalen met 24 tot 30 leerlingen of studenten. Terwijl je naast groepslessen ook projecten hebt met z’n vieren of momenten dat je je wilt afzonderen in je eentje.’ Beide partijen hadden het geloof dat er iets moest gebeuren. Het kon beter, inspirerender.

‘We wilden a better life at school mogelijk maken.’ – Maurits van Berckel, Gispen

Waar begin je?

Ketelaars: ‘Het begon bij vertrouwen naar elkaar uitspreken. En zo min mogelijk afspraken maken. Kijken wat er zou ontstaan, zonder deadline of doel vooraf.’ Zo startte een unieke zoektocht. Met vanaf het begin een grote klik. Van Berckel: ‘We hebben onze eigen belangen compleet opzij geschoven en zijn vanuit onze passie voor het vak gaan samenwerken.’ Al snel ontstond een natuurlijke rolverdeling. Met Mecanoo leading in visie en schetsideeën. Gispen in maakbaarheid en daadwerkelijke realisatie.

Tastbaar resultaat: HUBB

De zoektocht leidde tot een uniek resultaat. Tastbaar gemaakt via een nieuw product dat Mecanoo en Gispen samen ontwikkelden: HUBB. Van Berckel: ‘We hebben een concept ontwikkeld om binnen één ruimte op meerdere manieren onderwijs te bieden en te genieten. Binnen de bestaande structuren.’ Ketelaars: ‘Dit nieuwe product creëert ruimtes binnen ruimtes. Het is te combineren met eigen meubilair. Het is naar eigen wens aan te passen, dus toekomstbestendig. Bovendien is de investering die je doet kleiner dan die bij een bouwkundige ingreep.’

Nieuwe mindset

Toch was én is het nieuwe product niet het doel op zich. Room to learn is allereerst een mindset, een nieuwe manier van denken over je leeromgeving. Ketelaars: ‘Hoe zou je in het ideale geval onderwijs willen bieden? Wat heb je daarvoor nodig? Met de Room to learn site bieden we een platform voor kennisdeling.’

‘We nodigen iedereen uit om wensen en ideeën te delen . Met ons, maar ook met elkaar.’ – Paul Ketelaars, Mecanoo

Hoe nu verder?

We hebben sessies gehad met facility managers uit het onderwijs en studenten, die reageerden op prototypes en miniaturen. Het komende jaar krijgt het Room to learn gedachtegoed nog meer gestalte. Het concept wordt opgenomen in het nieuwe Gispen Informatiecentrum en er worden proefopstellingen gemaakt. Van Berckel: ‘Partijen die in ons geloven, nodigen wij van harte uit om met ons in gesprek te gaan. Zodat ze kunnen ervaren hoe het ook ánders kan. Hun bevindingen nemen we mee in de verdere ontwikkeling van het concept. Zo geven we de leeromgeving van de toekomst samen steeds verder vorm.’

Plaats reactie